Adapun kewajiban lahiriah puasa enam perkara
1) Meneliti datangnya permulaan bulan Rmadhan dengan rukyah iaitu dengan melihat anak bulan. Jika tiada terlihat maka genapkanlah bulan Sya'ban 30 hari. Kami maksudkan rukyah atau melihat itu mestilah melalui ilmu pengetahuan dan ini dpat disahkan dengan penyaksian seorang adl (orang yang terkenal lurus perjlnannya dan tiada diragui boleh berbohong. Di samping itu ada lain-lain syarat yang tertentu) . Ini kalau untuk penyaksian masuknya Ramadhan. Tetapi untuk penyaksian Syawal atau anak bulan syawal dihukumkan tidak sah melainkan dengan dua orng orang saksi adl mengambil hukum yang lebih berat untuk menyempurnakan ibadat puasa. Barang siapa mendengar seorang adl dan dia percaya dengan yakin apa yang disaksikannya tentang anak bulan itu tanpa ada apa-apa keraguan lagi bagi dirinya maka wajiblah dia berpuasa mestipun kadhi atau hakim tiada menghukumkan sah penyaksiannya itu.
2) Niat puasa pada setiap malam mestilah dia berniat niat yang khas dan tetap bagi kefarduan puasa kerana Allah Ta'ala.
3) Menahan diri dari menyampaikan sesuatu benda ke dalam perutnya dengan sengaja tidak terlupakan dirinya berpuasa. Kalau dilakukan yang demikian maka rosaklah pusanya; iaitu dengan makan atau minum, memasukkan sesuatu melalui lubang hidung atau dubur. Tidak batal dengan bersuntik, berbekam, bercelak, memasukkan pembersih ke dalam teliga atau melalui zakar ataupun apa yang sampai ke perut tanpa di sengajakan seperti debu jalan ataupun seekor lalat termasuk kedalam perutnya. Kalau air masuk ke dalam perut disebabkan berkumur-kumur tidak membatalkan puasa kecuali jika dia terlalu kerap dan banyak berkumur-kumur maka perbuatan serupa itu membatalkan disebakan kecuaian. Itulah yang dimaksudkan dengan perkataan dengan sengaja. Adapun perkataan tidak terlupa dimaksudkan supaya ia terselamat dari lupa kiranya ia terlupa maka tidaklah dikira puasanya.
4) Menahan diri dari persetubuhan tetapi kiranya dia bersetubuh dengan terlupa maka tiadalah dikira telah berbuka. Kiranya dia bersetubuh di sebelah malam ataupun dia bermimpi sehingga dia menjadi seorang yang junub di sebelah paginya maka tiadalah ia dikirakan berbuka.
5) Menahan diri dari berbaring-baringan dengan isteri sehingga mengeluarkan air mani dengan tujuan untuk bersetubuh ataupun tidak bersetubuh sebab kelakuan yang demikin itu adalah membatalkan puasa. Dan bercium-ciuman dengan isteri atau bercumbu-cumbuan dengannya tiada membatalkan puasa selagi tiada mengeluarkan mani tetapi perbuatan semacam itu adalah makruh hukumnya kecuali jika dia seorang yang sudah tua atau orang yang dapat menguasai dirinya (tidak takut keluar mani) maka bolehlah dia bercium-ciuman. Walau bagaimanapun meninggalkan kelakuan serupa ini adalah lebih utama.
6) Menahan diri dari muntah sebab sengaja mengeluarkan muntah dari perutnya membatalkan puasa tetapi kalau termuntah dengan tidak sengaja maka tidaklah batal puasanya. Dan sekiranyanya tertelan kahak dari kerongkongannya atau dari dadanya tiadalah batal puasanya kerana keringannan sebab tidak dapat ditahan melainkan kalau dia menelannya sesudah kahak itu sampai di tengah mulutnya maka hal itu akan membatalkan puasanya.
Tayyib..peringatan yang baik.
ReplyDelete